Reizen is ontdekken, verwonderen en beleven

8 mei 2016 - Panama City, Panama

Met flitsende snelle vleugelslag hangt de kolibrie voor de felgekleurde bloemen op zoek naar gouden nectar. In de warmte van de eerste zonnestralen dansen zij in de lucht. Ik blijf staan, vol verwondering en bewondering. Het blijft een fascinerend gezicht; de snelheid van de vleugelslag, vooruit, achteruit en altijd in balans. Ik loop naar de auto, draai mij nog een keer om en geniet van het prachtige schouwspel van de kolibries. Wij gaan op weg naar Panamá City, ons laatste reisdoel en vertrekpunt naar, volgens de weerberichten, warme thuisland. Eerst nog een tussenstop maken en Carla verrassen met een verwendag in een Spa- Wellness hotel. Gekozen voor het Sheraton aan het strand bij Rio Hato. Onderweg weer genoten van het landschap, dit keer in omgekeerde richting, van oker/bruin van de verdorde heuvels naar de groene oase van de jungle. Mijn ogen zijn gefixeerd op de kilometerteller, regelmatig zie ik de motorbromsnorren met laserguns langs de weg staan, altijd verdekt opgesteld, uiteraard in de schaduw van een boom. Ingecheckt bij Sheraton, blijkt het All-inclusieve te zijn, krijgen een bandje om, waar ik het onmiddellijk benauwd van krijg. Ik heb hier hele slechte ervaringen mee. Ik kijk om mij heen, zie vooral Panamezen, geen Russen of Chinezen te zien, opluchting. We gaan naar de kamer op de hoogste verdieping. Bij binnenkomst is een zware brom te horen. Airco uit, ventilator uit; geen effect. Blijkt dat op het dak de grote ventilatoren staan voor alle airco’s in het hotel en dat veroorzaakt het zware brommende, irritante geluid. Naar benden, andere kamer gevraagd en gekregen, deze keer met balkon. Het uitzicht is overweldigend, verschillende zwembaden, yuppentubs, jacuzzi’s en een bar in het zwembad. Dit vraagt wel omschakeling en het duurde even voordat ik de knop gevonden had. Op het strand was het rustig, daar hebben wij de volgende dag het langst doorgebracht. In eerste instantie had ik mijn camera op de kamer gelaten, zag regelmatig mooie momenten en besloten op deze toch op te halen. Ik maakte een aantal foto’s en zag dat er een vreemde waas over de foto’s lag. Lens schoongemaakt, nog steeds hetzelfde effect. Blijkt er condens in de lens te zitten. De camera had in een kamer met airco gelegen en was koud. De overgang naar een warme, klamme omgeving zorgde voor condensvorming. In eerste instantie baalde ik van het effect, een waas, op de foto’s. Mijn verwachtingen bepaalden wat ik wilde zien. Ik zag niet het ontroerende beeld. Ineens realiseerde ik mij dat je op verschillende manieren naar een foto kan kijken, vanuit technisch oogpunt of vanuit emotie. De foto van moeder en kind in de branding en van het spelende kind ontroerden mij en vandaar en daarom vind ik deze foto’s toch mooi. Carla heeft haar rust en geniet. Ik verbaas en verwonder mij over de vogels die zich op de wind en thermiek laten meevoeren zonder één slag met hun vleugels te hoeven maken. Ik staar over de golven. Zie vissers met hun bootje dat deinend op de golven in de verte verdwijnt. Ik mijmer over mijn reis. Reizen betekent ontmoetingen, schoonheid van natuur, cultuur, architectuur, tegenslagen, meevallers, tegenstellingen, wisselende emoties en dwarrelende gedachten. Tijdens het reizen wil ik niet wegkruipen onder een deken van onze maatschappelijk vastgestelde normen en waarden en niet met een vooroordeel naar de wereld om mij heen te kijken. Ik wil ontdekken, mijzelf verwonderen, verbazen en ervaringen intens beleven.  Er is zoveel meer te zien  en te beleven als ik het leven en de wereld niet bekijk vanuit een van te voren vastgesteld oordeel.  Er is zoveel waar ik van kan genieten en dat doe ik met volle teugen. Andere mensen vinden dit wellicht naïef;  ik vind het bevrijdend. Ook deze reis heeft mij veel, een schat aan nieuwe indrukken, ervaringen en emoties opgeleverd en het zal nog enige  tijd vragen om dit een plekje te geven. De lucht betrekt, zware zwarte wolken trekken als schimmen door de lucht. Snel naar onze kamer en net op tijd binnen. Onweer barst los, op ons balkon zitten wij op de eerste rij om een prachtig lichtconcert te aanschouwen. S’ avonds naar heel goed Japans restaurant, onderdeel van Sheraton en All-inclusieve hahaha. Vandaag de laatste etappe naar Panama City. Een rustige rit tot wij in Panama City aankomen, daar slaat de chaos weer toe. Links en rechts wordt ingehaald, afgesneden, ingeklemd door autobussen en opgejaagd door grote trucks. Opvallend dat er zo weinig ongelukken gebeuren en dat iedereen heel rustig achter het stuur zit. Interessant studiemateriaal voor de chaostheorie. Bij Alamo weer op de proef gesteld. Eerst bekeuring en waarschuwing ingeleverd, personeel liep vol  verbazing naar de auto om nummerbord te controleren en kwam hoofdschuddend en schouderophalend terug.  Dat was het, was is het bedrag van de boete vroeg ik “ no problem” was het antwoord. Ik weet dus nog niets !! Toen gedoe over de verzekering, hadden all-in verzekering en zij wilden toch nog een aparte verzekering in rekening brengen. Papieren laten zien met volledige verzekering. Inderdaad, maar zij kon het niet veranderen. Bij Carla kwam deze keer het stoom uit haar oren en ging de discussie aan. Ik word daar dan rustig van, neem afstand en probeer te relativeren. Helaas heeft dat niet het gewenste effect, uiteindelijk zag Carla ook de vruchteloosheid van dit gesprek in, liet mijn emailadres achter om te vernemen wat de volgende acties gaan worden. Inmiddels is de laatste dag aangebroken, gebruikelijk met een shop dagvoor Carla en shopuurtje voor mijzelf. S’ middags naar de oude stad gegaan, genoten van een lokale baseball wedstrijd op het strand. De dag werd afgesloten met een optocht van diverse lokale bands, die met hart en ziel muziek maakten en door de straten flaneerden. Dit is een geweldig mooie afsluiting van een prachtige reis. KIJK BIJ FOTO'S voor de diashow en bij KIJK BIJ VIDEO'S voor twee swingendekorte filmpjes.Morgen vliegen wij via Parijs terug naar Nederland. We komen dinsdag aan en hopen om en nabij 18.00 uur te landen op Schiphol. Ik wil iedereen bedanken voor de leuke reacties en verheug mij op de volgende reis. Ik sluit af met een tekst, die mijn gevoel over reizen probeert weer te geven.

Ontdek en verwonder

en

Geniet, Geniet, Geniet

1. Cees en Yvonne:
    9 mei 2016
    Hoi Bert en Carla. Bedankt voor de leuke verhalen en schitterende foto's. Heb niet alles gelezen en gezien maar genoeg om een goede indruk van jullie schitterende reis gekregen te hebben. Ik denk dat Panama wel veel op Costa Rica lijkt, qua natuur dan. Daar zijn wij wel geweest. Ik wens jullie een voorspoedige terugreis en misschien tot zien??? Groeten Yvonne
  2. Bea:
    Ha Bert en Carla,
    Wat een prachtige verhalen. Mooie beschrijvingen en leuk om zo een beetje 'mee te reizen'. Dank voor het delen van jouw (jullie) ervaringen! Is het nog gelukt met de schoenen?
  3. Jaap:
    9 mei 2016
    Wat een mooie verhalen, Bert. Fijn dat ik op de bagagedrager met jou (en jullie) mee mocht. Ik heb genoten; ook van de prachtige foto's. Groet.